Хочете щось сказати, не мовчіть

Дякую, працюйте більше, все в нормі

Готуємося до школи

Коли починати підготовку до школи?

Всі батьки найчастіше діляться на дві категорії:
перші починають готувати своє чадо до школи фактично з перших років його життя,
 інші ж схиляються до того, що підготовка до школи в 6 років — найбільш підходящий варіант. Однак парадокс у тому, що ні ті, ні інші не праві.

Виявляється, дітей не потрібно спеціально готувати до вступу в перший клас в інтелектуальному плані,
 адже головна програма підготовки дітей до школи — це всі ті знання, які дитина отримує, пізнаючи навколишній світ.
Коли батьки поступово діляться з дитиною тими знаннями і вміннями, якими володіють самі, дитина засвоює інформацію від них, тому якась особлива програма підготовки до школи дошкільнят не потрібна, за умови, що мама з татом і так достатньо займаються зі своїм чадом.
Зовсім інша справа, коли батьки хочуть віддати свого малюка на навчання в яку-небудь престижну гімназію — в цьому випадку дійсно варто розглянути додаткові методики підготовки до школи, але краще в будь-якому випадку робити це безпосередньо за програмами, рекомендованими в обраному навчальному закладі.
А батькам майбутніх школярів, які збираються вступати в звичайне освітня установа, достатньо лише зрозуміти, чи має їхній малюк необхідними навичками і вміннями, необхідними в першому класі, і при необхідності трохи потренувати його.
Необхідні для вступу в школу навички та вміння малюка
Більшість батьків віддають дітей до школи строго по досягненні ними віку 7 років, однак деякі мами і тата роблять це трохи раніше — в 6 або 6,5.
 Для підготовки до школи 6 років — це той вік, в якому дитина вже повинна володіти певними навичками і вміннями, що полегшують його надходження в освітній заклад.
Найперше знання, якими повинен володіти дошкільник в обов’язковому порядку — це вміння називати цілком своє ім’я, прізвище і по батькові, а також ПІБ найближчих родичів: мами, тата, брата або сестри, бабусі і дідусі. Для того, щоб перевірити це, достатньо періодично ставити йому відповідні запитання.
Програма підготовки до школи передбачає, що дитина 6-7 років повинна знати, як називаються пори року, дні тижня, кількість місяців у році. Перевірити це дуже легко, задавши малюкові навідні питання, наприклад:
·      В який день ми ходили на новий майданчик?
·      Коли у тата буде вихідний?
·      Як називається пора року, коли на вулиці йде сніг, і ти одягаєш теплі речі?
·      Коли можна купатися?
·      Коли ми будемо наряджати ялинку?
·      В якому місяці твій день народження?
У підготовку дітей до школи входить і навчання первісним навичкам читання. Немає нічого страшного в тому, що дитина не може швидко і впевнено прочитати цілу сторінку книги — для вступу у перший клас достатньо вміти читати хоча б кілька найпростіших речень, можна навіть по складах.
Багато батьків включають в підготовку до школи і навчання дитини навичкам письма. Насправді дитині-дошкільнику достатньо вміти друкованими літерами написати два-три слова.
Велике значення в методиках підготовки до школи відіграють базові математичні знання. Малюк-першокласник повинен вміти впевнено рахувати в прямому і зворотному порядку до двадцяти, і виконувати найпростіші математичні дії з числами до десяти: віднімати і складати їх.
 Перевірити, чи добре дитина знає початкову математику можна, поклавши перед ним кілька яблук і попросивши його порахувати їх. Після первісного рахунки можна прибрати кілька яблук — нехай малюк порахує, скільки забрали і скільки залишилося.
Важливе уміння, якими повинні володіти всі діти-дошкільнята — це здатність поєднувати слова або предмети по ряду ознак, а також знаходити подібності або відмінності між ними, і вибирати зайве слово чи предмет з ряду поданих. Це називається логічним мисленням. Програма підготовки дітей до школи обов’язково повинна включати в себе такі вправи для розвитку логіки:
·      Що спільного між предметами або зображеннями?
·      Знайди відмінності!
·      Вибери зайве слово у рядку
·      Дитина, що надходить у школу, повинен володіти нормальним словниковим запасом і хорошою пам’яттю.
·      Він повинен повторити як мінімум 7 з 10 названих йому слів,
·      знати, як називаються геометричні фігури,
·      основні кольори,
·      тварини і птахи,
·      а також вміти відповідати на логічні питання типу:

Ø Що відбувається вранці — схід сонця чи захід?
Ø Яка пора року настає пізніше — зима чи весна?
Ø Яка тварина більше — вівця чи кінь?
Ø Як називається дитинча коні? А кішки, собаки, корови?
Важливий момент у програмі підготовки до школи — вміння малюка писатизапам’ятовувати і фантазувати.
*Дитина повинна вміти описувати своїми словами, що намальовано на картинці,
*складати невеликі історії,
*переказувати прочитані казки або оповідання,
*а також розповідати напам’ять невеличкий вірш в 2-3 чотиривірші.
Підготовка до школи — це також і вміння дитини малювати. Професійних художніх навичок від малюка ніхто, звичайно ж, вимагати не буде, проте він повинен вміти малювати
ü геометричні фігури,
ü схематичне зображення людини і
ü  прості об’єкти (сонце, будиночок, квітка тощо).

Психологічна та соціальна підготовка дитини до школи

У програму підготовки дошкільнят до школи батьки обов’язково повинні включити навчання малюка основним поняттям.
vДитина повинна мати уявлення про те, що таке добро і зло,
vчим відрізняються погані вчинки хороших,
v як вести себе з дорослими,
vяк спілкуватися з однолітками.

Не зайвим буде включити в процес підготовки до школи та навчання малюка базовим навичкам
·      самообслуговування.
·      Дитина до шкільного віку повинен вміти самостійно одягатися,
·      розкладати предмети і прибирати їх на належні місця,
·       приводити себе в порядок,
·       шнурувати черевики.

Батькам варто заздалегідь пояснити своєму малюкові, що готується до вступу до перший клас,
§  подробиці про те, що являють собою шкільні уроки,
§  перерви,
§   домашні завдання,
§   підручники,
§   як потрібно спілкуватися з вчителями і однокласниками.
§  Важливо, щоб дитина розуміла, що таке дисциплінованість,

§  відповідальність і правила поведінки в шкільних стінах, адже тільки тоді його процес адаптації до нового розпорядку дня і незнайомій атмосфері пройде більш легко та спокійно.

Перевірка готовності дитини до школи


Часто для діагностики знань дітей, що готуються йти в перший клас, використовують тест Керна-Ірасека. Цей тест дозволяє батькам зрозуміти чи готова їх дитина до школи.
Орієнтаційний тест шкільної зрілості Я. Ірасека, що є модифікацією тесту А.Керна, складається з трьох завдань: наслідування письмовим буквам, змальовування групи точок, малювання чоловічої фігури за уявленням. Результат оцінюють за п'ятибальною системою, а потім обчислюють сумарний підсумок усіх трьох завдань. Ця методика дозволяє визначити рівень розвитку дрібної моторики, схильність до оволодіння навичками письма, рівень розвитку координації рухів руки і просторової орієнтації. Виявляє загальний рівень психічного розвитку, рівень розвитку мислення, вміння слухати, виконувати завдання за зразком, довільність психічної діяльності.
1. Намалювати дядька (чоловіка)

Дітей просять намалювати чоловіка так, аби було видно і його ноги, для того, аби оцінити, як дитина дотримується пропорцій при малюванні людини. Важливо звернути увагу на те, як дитина малює деталі, обличчя, елементи одягу. Під час малювання неприпустимо поправляти дитини ("ти забув намалювати вуха"), дорослий мовчки спостерігає .
Оцінювання проводиться таким чином за п'ятибальною системою

1 бал: намальована чоловіча постать (елементи чоловічого одягу), є голова, тулуб, кінцівки; голова і тулуб з'єднані шиєю, вона не повинна бути більша за тулуб; голова менша аніж тулуб; на голові – волосся, можливий головний убір, вуха; на обличчі – очі, ніс, рот; руки мають кисті з п'ятьма пальцями; ноги відігнуті (є ступня або черевик); фігура намальована синтетичним способом (контур цільний, ноги і руки ніби ростуть з тулуба, а не прикріплені до нього.

2 бали: виконання всіх вимог, крім синтетичного способу малювання, або якщо присутній синтетичний спосіб, але не намальовані 3 деталі: шия, волосся, пальці; обличчя повністю промальовано.

3 бали: фігура має голову, тулуб, кінцівки (руки і ноги намальовані двома лініями); можуть бути відсутні: шия, вуха, волосся, одяг, пальці на руках, ступні на ногах.

4 бали: примітивний малюнок з головою і тулубом, руки і ноги не промальовані, можуть бути у вигляді однієї лінії.

5 балів: відсутність чіткого зображення тулуба, немає кінцівок; каракулі.

2. Скопіювати зразок

Багато батьків думають, що це завдання має за мету перевірити, чи може дитина писати писаними буквами, але це не так. Тест спрямований на виявлення вміння копіювати, витримувати пропорції, бачити рядок, вичленити окремі слова. Дається зразок, необхідно написати точно так само. Наприклад: я сиджу, їй дали чай, I am sitting.
Оцінювання

1 бал: добре і повністю скопійований зразок; букви можуть бути дещо більші аніж зразок, але не в два рази; перша буква – велика; фраза складається з трьох слів, їх розташування на аркуші горизонтальне (можливо невелике відхилення від горизонталі).

2 бали: зразок скопійовано розбірливо; розмір букв і горизонтальне положення не враховується (буква може бути більшою, рядок може «втікати» вгору або вниз).

3 бали: напис розбитий на три частини, можна зрозуміти хоча б чотири літери.

4 бали: зі зразком збігаються хоча б дві букви, видно рядок.

5 балів  нерозбірливі каракулі, шаркання.

Тест показує, наскільки дитина готова до навчання письма, чи бачить вона рядок, окремі слова.
Список шкільного приладдя можна скачати тут.
3. Змалювати крапки зі зразка

Необхідне точне відтворення, одна точка може вийти за межі свого місця. (Точки можуть бути в будь-якому порядку, можуть складати візерунок, частіше малюють по клітинках.)
У зразку 10 точок знаходяться на однаковій відстані одна від одної по вертикалі і по горизонталі.
Оцінювання

1 бал: точне копіювання зразка, допускаються невеликі відхилення від рядка або стовпця, зменшення малюнка, неприпустиме збільшення.

2 бали: кількість і розташування точок відповідають зразку, допускається відхилення до трьох точок на половину відстані між ними; точки можуть бути замінені кружечками.

3 бали: малюнок в цілому відповідає зразку, по висоті або ширині не перевищує його більше, ніж у 2 рази; число точок може не відповідати зразку, але їх не повинно бути більше 20 і менше 7; допускається розворот малюнка навіть на 180 градусів.

4 бали: малюнок складається з точок, але не відповідає зразку.

5 балів: каракулі, шаркання.

Після оцінки кожного завдання всі бали сумують. Якщо дитина набрала у сумі за усі три завдання:
3-6 балів – у неї високий рівень готовності до школи;
7-12 балів – середній рівень;
13-15 балів – низький рівень готовності, дитина потребує додаткового обстеження інтелекту і психічного розвитку.

Опитувач орієнтовного тесту шкільної зрілості Я. Ірасека

Ø Яка тварина більша – кінь чи собака?
Ø Кінь = 0 балів, неправильна відповідь = - 5 балів.

Ø Вранці ви снідаєте, а вдень ... Обідаємо.
Ø Ми їмо суп, м'ясо = 0 балів. Вечеряємо, спимо і інші помилкові відповіді = - 3 бали.

Ø Вдень ясно, а вночі ...
Ø Темно = 0 балів, неправильна відповідь = - 4 бали.

Ø Небо блакитне, а трава ...
Ø Зелена = 0 балів, неправильна відповідь = - 4 бали.

Ø Черешні, груші, сливи, яблука – це ... ?
Ø Фрукти = 1 бал, неправильна відповідь = - 1 бал.

Ø Чому перед тим, як проїде поїзд, опускається шлагбаум?
Ø Щоб поїзд не зіткнувся з автомобілем. Щоб ніхто не потрапив під потяг (і т.д.) = 0 балів, неправильна відповідь = - 1 бал.

Ø Що таке Київ, Одеса, Харків?
Ø Міста = 1 бал. Станції = 0 балів. Неправильна відповідь = - 1 бал.

Ø Котра година показують годинник (показати на годиннику)?
Ø Добре показано = 4 бали. Показані тільки чверть, цілу годину, чверть і годину правильно = 3 бали. Не знає годин = 0 балів.

Ø Маленька корова – це теля , маленька собака – це ... , маленька овечка – це ... ?
Ø Щеня, ягня = 4 бали, тільки одна відповідь з двох = 0 балів. Неправильна відповідь = - 1 бал.

Ø Собака більше схожа на курку чи на кішку? Чим схожа, що у них однакове?

Ø На кішку, тому що у них 4 ноги, шерсть, хвіст, кігті (достатньо однієї подібності) = 0 балів.

Ø На кішку (без наведення ознак подібності) = - 1 бал. На курку = - 3 бали.

Ø Чому у всіх є автомобілях гальма? Дві причини (гальмувати з гори, загальмувати на повороті, зупинити у разі небезпеки зіткнення, взагалі зупинитися після закінчення їзди) = 1 бал. Одна причина = 0 балів. Неправильна відповідь ( наприклад, він не їхав би без гальм) = - 1 бал.

Ø Чим схожі один на одного молоток і сокира?
Дві загальних ознаки = 3 бали (вони з дерева і заліза, у них є рукоятки, це інструменти, можна ними забивати цвяхи, з заднього боку вони плоскі) . Одна подібність = 2 бали. Неправильна відповідь = 0 балів.
Ø Чим схожі один на одного білка і кішка? Визначення, що це тварини або приведення двох загальних ознак (у них по 4 лапи, хвости, шерсть, вони вміють лазити по деревах) = 3 бали. Одна подібність = 2 бали. Неправильну відповідь = 0 балів.
Ø Чим відрізняються цвях і гвинт? Як би ти впізнав їх, якби вони лежали тут перед тобою ?
У них є різні ознаки: у гвинта нарізка (різьба, така закручена лінія, навколо зарубки ) = 3 бали. Гвинт загвинчують, а цвях забивають, або у гвинта – гайка = 2 бали. Неправильна відповідь = 0 балів.
Ø Футбол, стрибки у висоту, теніс, плавання – це ... ? Спорт, фізкультура = 3 бали. Ігри (вправи), гімнастика, змагання = 2 бали. Неправильна відповідь = 0 балів.
Ø Які ти знаєш транспортні засоби?
Три наземних транспортних засоби, літак або корабель = 4 бали. Тільки три наземних транспортних засоби або повний перелік, з літаком або з кораблем , але тільки після пояснення, що транспортні засоби – це те, на чому можна куди-небудь пересуватися = 2 бали. Неправильна відповідь = 0 балів.
Ø Чим відрізняється старий чоловік від молодого? Яка між ними різниця?
Три ознаки (сиве волосся, відсутність волосся, зморшки, вже не може так працювати, погано бачить, погано чує, частіше буває хворий, швидше помре , ніж молодий) = 4 бали. Одна чи дві відмінності = 2 бали. Неправильна відповідь (у нього палиця, він курить і т.д.) = 0 балів.
Ø Чому люди займаються спортом?
Дві причини (щоб бути здоровими, загартованими, сильними, щоб вони були більш рухливими, щоб трималися прямо, щоб не були товстими, вони хочуть домогтися рекорду і т.д.) = 4 бали. Одна причина = 2 бали. Неправильна відповідь ( щоб що-небудь вміти ) = 0 балів.
Ø Чому це погано, коли хто-небудь ухиляється від роботи?
Решта повинні на неї працювати (або інший вираз того, що внаслідок цього несе збитки хто-небудь інший). Він ледачий. Мало заробляє і не може нічого купити = 2 бали. Неправильна відповідь = 0 балів.
Ø Чому на конверт потрібно приклеювати марку?
Так платять за пересилання, перевезення листів = 5 балів. Той, інший, мав би сплатити штраф = 2 бали. Неправильна відповідь = 0 балів.
Після проведення опитування підраховують результати за кількістю балів, досягнутих з окремих питань. За кількісними результатами цього завдання розподіляють на п'ять груп:
1 група – плюс 24 і більше;
2 група – плюс 14 до 23;
3 група – від 0 до 13;
4 група – від мінус 1 до мінус 10;
5 група – менше мінус 11.
За класифікацією позитивними вважаються перші три групи. Дітей, які набрали число балів від плюс 24 до плюс 13, вважають готовими до шкільного навчання.
Загальна оцінка результатів тестування

Готовими до шкільного навчання вважають дітей, які отримали по перших трьох субтестах від 3 до 6 балів. Група дітей, які отримали 7-9 балів, являє собою середній рівень розвитку готовності до шкільного навчання. Діти, які отримали 9-11 балів, вимагають додаткового дослідження для отримання достовірніших даних. Особливу увагу слід звернути на групу дітей (зазвичай це окремі хлопці), які набрали 12-15 балів, що становить розвиток нижче норми. Такі діти потребують ретельного індивідуального дослідження інтелектуального розвитку, розвитку особистісних, мотиваційних якостей.
Існує багато інших тестів і методик з визначення готовності  до школи. У школі можуть створити і свій пакет для співбесіди або тестування дітей.

Обов'язково досліджують пам'ять дитини, увагу, логічне мислення, рівень її уявлень про навколишній світ, дрібну моторику, рівень розвитку мови і вміння читати, розвиток математичних уявлень.









Немає коментарів:

Дописати коментар